EU: Drony budou mít SPZ, majitelé pilotní zkoušky

EU: Drony budou mít SPZ, majitelé pilotní zkoušky

17.Srpen. 2018 / 0 komentářů
Drony budou potřebovat SPZ

Evropský parlament schválil nová pravidla pro provozování dronů. Prodeje dronů stoupají každým dnem a tak je potřeba stanovit pravidla a postihy pro lidi, kteří je porušují.

Hlavním problémem je dnes dohledatelnost dronů, resp. majitelů, kteří porušují pravidla pro letecký provoz. Evropská komise ( EK ) ve spolupráci s Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví ( EASA ) vypracovává pravidla, která by měla nabít účinosti koncem roku 2018 s přechodovým obdobím 2 let. Úplná platnost by pak měla začít rokem 2021 v celé EU.

Evropská legislativa by tak měla přinést sjednocení pravidel napříč evropskou unií. Hlavním bodem je pak povinná registrace dronů, které způsobí 80 J kinetické energie při dopadnu. Aktuálně nikdo neví, jak se tato hodnota bude měřit, proto připadá v úvahu i druhá ( původně navrhovaná ) varianta a to dle váhy dronu – nad 250 gramů. Pro tyto drony to znamená, že je majitel bude muset vybavit „SPZkou“ a také absolvovat online test pro způsobilost k řízení.

DJI Dron

Drony jsou rozděleny do 3 základních kategorií a to Open, Specific, Cerfitied.

Kategorie „Open„:

– tato kategorie by se také dala označit jako „hračky“ a nepotřebuje povolení od Úřadu pro civilní letectví. Do této kategorie spadají všechny drony, které nepřesahují již zmíněnou hranici 80 J. Povolená maximální výška letu je 50 / 120 / 150 metrů nad terénem. Tyto drony budou muset být označeny nálepkou kategorie.

Kategorie „Specific„:

– do této kategorie bude nejspíše spadat většina dronů, které např. provozovatelé používají pro komerční využití. Z pravidel vyplívá, že tyto drony bude nutné označit „SPZkou“ a majitelé budou muset mít „pilotský“ průkaz pro řízení dronů. V návrhu se můžete také dočíst, že zde má fungovat jaká si e-identifikace, kdy bude muset dron sdílet svou polohu a výšku, což umožní letovému provozu kontrolovat vzdušný prostor.

Kategorie „Cerified„:

– do této kategorie spadají vojenské drony a v budoucnu i drony pro přepravu osob nebo nákladu. Tato kategorie nese největší rizika, nicméně běžného občana se nejspíše vubec nedotkne.

Unmanned Traffic management ( UTM ) do které spadá i druhá kategorie „Specific“ by se dala přeložit jako „správa provozu dronů“. Každý s pilotů bude muset před letem požádat správu o povolení letu. Tato žádost pak bude obsahovat jak území, výšku tak i dobu letu. UTM pak může online žádost povolit nebo zamítnout.

Není třeba panikařit, vše je zatím ve stádiu návrhu. V základním znění je prozatím jen nutnost registrace dronu nad 250 gramů ( resp. 80 J ), vše ostatní je ve stádiu návrhu, takže můžeme očekávat ještě bouřlivou debatu.

 

Zanechte komentář